Procedure klachtencommissie

Veel werkgevers hebben -inmiddels- een klachtenregeling die, voor de klager, helder maakt hoe te handelen, waar een klacht ingediend kan worden en hoe de procedure verloopt.

De werkwijze en het proces van de klacht behandeling dient zorgvuldig uitgevoerd te worden in het belang van de klager maar ook van de beklaagde.

Na het behandelen van een klacht over ongewenst gedrag volgt er een oordeel van de klachtencommissie. De commissie bepaalt of de klacht gegrond is. Dit is een onafhankelijk oordeel van specialisten die de situatie objectief beoordelen en geen belang hebben bij de uitkomst.

Als de commissie besloten heeft de klacht als ‘gegrond’ te verklaren zal de commissie haar oordeelsvorming onderbouwd verstrekken aan de werkgever. Daarbij zal de commissie ook een advies geven aan de werkgever.

Incompany
  • Zorgvuldig & gedegen
  • Respect voor klager en beklaagde

Werkwijze

Proces klachtencommissie

In eerste instantie wordt de klacht beoordeeld of de informele route is gevolgd en naar onze mening alles is gedaan om de klacht op te lossen. Als dat niet of onvoldoende gebeurd is zal in overleg met de leiding van de organisatie en de klager eerst de informele route worden gevolgd. Als deze niet tot een bevredigende oplossing leidt zal het onderzoek naar ontvankelijkheid worden gestart.

Deze bestaat uit een kort onderzoek naar de ontvankelijkheid van de klacht. Ontvankelijk wil zeggen dat de klacht over ongewenste omgangsvormen moet gaan, de klacht onderzoekbaar is en dat de klacht voldoende bewijskracht heeft.

Voor het wel/niet ontvankelijk verklaren wordt de klachtencommissie nog niet